Vall de la Pique

Al nord de Banhèras de Luishon s'obre una vall estreta solcada per un riu que baixa des de les més altes muntanyes dels Pirineus. A la part baixa de la vall, al peu del nucli de Sant Mamet, fem una curta però interessant caminada que remunta pel un bonic camí de ribera un bon tram de la vall, i tot seguit baixa per l'altre vessant seguint una canalització d'aigua. A part del bonic camí fresc i ombrívol, cal destacar dos elements interessants ben a prop del punt de sortida: la torre medieval de Castelvielh, i la passarel·la de Pequerin, un pont per a vianants que travessa a notable alçada un congost del riu, just damunt de la gorja de Marie-Louise.

• Lloc de sortida: Saint Mamet Banhèras de Luishon (Occitània, França)
  • Cartografia: Bagnères-de-Luchon IGN (1:25.000)

Afores de Saint Mamet 00:00 00:00 0,0
Passarel·la Pequerin 00:20 00:20 0,8
Pont Lapadé 00:50 01:10 3,5
Torre de Castelvielh 00:45 01:55 6,0
Cascada Sidonie 00:35 02:30 7,9

Marxem uns dies cap a la zona de Banhèras de Luishon (Bagnères-de-Luchon en francès) a gaudir de les muntanyes occitanes, al vessant nord dels Pirineus. El primer dia en què fem el viatge, decidim fer una activitat fàcil per moure'ns una mica. Baixant del port del Portillon veiem a prop del nucli de Sant Mamet una esbelta passarel·la damunt d'un engorjat, i ens crida la curiositat. Així que improvisem una ruta des d'allà mateix. Sortim des d'un petit aparcament a peu de carretera, i prenem un camí indicat cap a la passarel·la de Pequerin, a la qual arribem al cap d'uns 10 minuts. Aquesta impressionant passarel·la metàl·lica va ser construïda l'any 2017 en substitució d'una anterior que s'havia endut una riuada l'any 2013. La passarel·la té uns 35 metres de llarg, i permet superar l'espectacular engorjat de Marie Louise, damunt del riu de la Pique. Passada la passarel·la trobem la torre medieval de Castelvielh.

Com que arribar fins aquí ha estat molt fàcil, mirem el mapa i decidim allargar la ruta. Tornem a creuar la passarel·la i just a l'altre cantó marxa un preciós camí que va remuntant el riu de la Pique. Avancem una bona estona per un tram obac i fresc fins al pont de Lapadé. Aquí creuem el riu i també la carretera. Veiem una canalització d'aigua tapada per on es pot passar, i decidim anar tornant per damunt d'aquest canal, i així evitar la carretera. Anem baixant fins que trobem un camí que ens torna a portar al peu de la torre per on havíem passat fa una estona. Tornem a creuar la passarel·la i arribem al punt d'inici. Com que encara se'ns ha fet curta la ruta, prenem el camí indicat cap a la cascada de Sidonie. El camí puja en paral·lel a la carretera, la creua i segueix pujant fins que arribem al peu de la cabalosa cascada, a tocar d'un dels revolts de la carretera. Tornem pel mateix camí i donem per tancada una ruta curta, però ben distreta, ideal per un dia de descans actiu, o com hem fet nosaltres, per compaginar amb el dia de viatge.